Norvégia

Sophie's travel

Sophie's travel

UiB ~ University of Bergen

A tanulás a legerősebb fegyver, amivel megváltoztathatod a világot. ~ Nelson Mandela

2021. szeptember 21. - Zsófia Rentler

Csak magadnak tanulsz. Hallottam sokszor Édesapámtól, amikor még kicsi voltam. Akkor még nem hittem el, de hát mindent saját bőrünkön kell megtapasztalni, hogy végül a sok-sok jó tanács értelmet nyerjen. De csak részben van igazság ebben is, hiszen minél többet tanulsz, annál nyitottabb leszel a világra és az megváltozik körülötted. 

Norvégia.     Erasmus.     Egyetem. 

Nem szabad elfelejtenem, hogy a rengeteg élmény mellett az elsődleges célja az utazásomnak egy tanulmányi félév eltöltése egy idegen országban. Ezt a szempontot is szem előtt tartva esett a választásom a Norvégián belül Bergenben található University of Bergen-re. 

Az első kérdés, ami megfogalmazódik valószínűleg mindenkiben (vagy lehet csak én voltam nagyon kíváncsi) ~ Milyen is az egyetem épülete? ~ Nem nagy meglepetésemre az egyetemnek több épülete is van szerte Bergen belvárosában, amelyek közül a legmesszebbi a jogi kar csodálatosan a házak közül kiemelkedő magas épülete. img_2503.JPEG

A domb tetején felépített erődszerű (nagy része a földszinti bejárat alatt található) építmény 1980 óta testesíti meg a joghallgatók otthonát Bergenben. Három nagy előadóval rendelkezik, amelyek alaposan felszereltek, ahhoz, hogy minőségi oktatásban részesüljenek a világ egyetemeiről ide látogatók és a norvég hallgatók egyaránt. A technika rajtuk is kifog néha, de ezt csak mellékesen jegyzem meg, hiszen nincs okom panaszra. A járványra való tekintettel minden előadó előtt fertőtlenítő készülékeket helyeztek el, bent pedig minden sorban néhány fertőtlenítő kendőt, illetve orvosi maszkokat. Egy szinttel az előadók alatt található a könyvtár, ahol előzetes helyfoglalás után ugyan, de bárki tud tanulni és ha úgy van, akár könyvet kikölcsönözni vagy nyomtatni. Az épület alsóbb szintjein további tanulószobák vannak kialakítva, ahol helyet szintén előzetesen kell foglalni, illetve itt található egy bár,amit a hallgatók előszeretettel vesznek igénybe két óra közötti pihenés gyanánt. A büfé nagy kínálatát végignézve rájöttem, hogy itt nem lesz elég fél év, hogy mindent megkóstoljak, de a kávégépet rendszeresen fogom használni órák között. Mellette temérdek asztal, ahol az óra közötti kávét vagy akár az aznapi ebédet lehet elfogyasztani csodálatos kilátással. Ugyanis a büfé étterem része Bergen egyik forgalmas kikötőjére néz, ahol csodálatos látvány tárul elénk háttérben a hegyekkel, akár a naplementét nézve, bár olyan későn bárhol máshol szívesebben vagyok, mint az egyetem területén. 

Különböző adminisztrációs feladatokat a központi épületben látnak el és nem mellesleg itt található a könyvesbolt és az uszoda is. Első dolgaim egyike volt norvég diákigazolványt csináltatni, amit szintén ebben az épületben tudtam elintézni. Nagyon sokan érkeztek akkor, amikor én augusztusban, így néhány pár percet kellett sorban állni, de utána a személyi igazolványomat felmutatva már készült is a kép az új igazolványra. Bizony ott helyben és már nyomtatták is. A kép szörnyű lett (mint minden igazolványkép), de aztán rájöttem, hogy csak fél évig van rá szükségem, ahhoz képest meg nem is rossz. Szükségem rá pedig sokkal többször van, mint a magyar diákomra otthon és mint gondoltam volna, hiszen a beépített vonalkód segítségével tudok bejutni például hétvégén vagy nyitva tartási időn kívül az egyetem épületébe, illetve a könyvtárból történő könyvkölcsönzés is ennek használatával történik. A nyomtató kezelésével meggyűlt a bajom elsőre, de szerintem, aki ismer tudja, hogy a technika nem a barátom. Végül azt is sikerült kitanulnom, amihez szintén a diákigazolványom nyújtott hozzáférést. 

Mit is lehet itt tanulni?

Ahogy azt már említettem az egyetem nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a megfelelő információkat megkapjuk a tanulmányainkkal kapcsolatban. Júniusban meg is történt a tárgyfelvétel a Norvégiában teljesítendő tárgyaimat így már előzetesen szemügyre kellett vennem, mi az, ami belefér az otthoni órarendembe, illetve mi az, ami már a neve alapján felkelti az érdeklődésemet. Mindenféle tárgyleírás, követelményrendszer tanulmányozása után döntöttem 3 tárgy felvételéről, amik pedig a következők: 

  • Versenyjog (Competition Law)  ~ ugyanebben a szemeszterben kötelező tárgyam otthon is ~ otthoni írásbeli vizsga
  • EU és EGT tagállamok kereskedelmi joga (EU &EEA Commercial Law)  ~ ezt a tárgyat otthon már teljesítettem, de érdekelt mennyiben más a kereskedelem az EGT tagállamok vonatkozásában ~ szóbeli vizsga
  • Fegyveres erők joga, hangsúlyt fektetve a tengeri műveletekre (Law of Armed Conflicts, with emphasis on maritime operations) ~ ez volt az, ami rendkívül felkeltette az érdeklődésemet ~ otthoni írásbeli vizsga

Mindegyik tárgy egyenként 10 kreditet ér. Szemináriumok nincsenek, csak előadások, amik egész óra után 15 perccel kezdődik és van egy 15 perces szünet a közepén. (pl: 10:15-től 11-ig, utána 15 perc szünet és az órának 12-kor van vége) Az előadásokon kisebb nagyobb létszámban vesznek részt a hallgatók, ugyanis majdnem az összes előadást rögzítik és feltöltik a norvég Neptunba (mitt uib). Ez nemcsak azért nagyon hasznos, mert ha esetleg megbetegedik valaki sem marad le az óráról, de ha vizsgára való tanuláskor valami nem jut eszembe, csak visszakeresem a videóban. Meg, hát valljuk be, akkor is ha nincs kedvem végigmászni a városon az esőben. A zárthelyi dolgozatok helyett itt kötelező beadandó dolgozatot kell megírni, csapatban vagy egyénileg tanártól függően. Ellentétben sok más tanítási módszerrel, a bergeni egyetemen arra kíváncsiak, hogy az elsajátított tudást tudjuk-e kamatoztatni akár a beadandó feladatban, vagy akár a vizsga alkalmával, tudunk-e gondolkodni a megszerzett tudás használatával. Az oktatás igen magas színvonalát igen tehetséges és nagy tudással rendelkező professzorok alapozzák meg. Itt nemcsak arra gondolok, hogy a lehető legtöbb hasznos információt tudják átadni egy-egy előadás alkalmával úgy, hogy meg is értsük a mondanivalót. Hanem arra is, hogy önszorgalomból, vagy ahogy ők mondják, probono, órarendi órán kívül tartanak úgynevezett Master Class-t, ahol különböző az aktuális témával kapcsolatos ügyeket dolgozunk fel. Ezen az órán mindenkinek aktivizálni kell magát, hiszen ezzel tudunk gyakorolni a szóbeli vizsgáinkra. Ezen kívül, ha a járványhelyzet engedi megpróbálnak minél több vendégelőadót hívni, hogy más szemszögből, jobban mondva a téma szakértőitől tudjunk tanulni. 

Amit még fontosnak tartok megjegyezni, hogy a norvég joghallgatóknak az oktatás teljesen más, mint Magyarországon, annak ellenére, hogy alap és mesterképzésre ők sem bontják szét a jogi képzést. Először is a gimnáziumot követően egy úgynevezett buddy-week kerül megrendezésre közvetlenül az új szemeszter kezdete előtt, amit én a gólyatáborhoz tudnék hasonlítani, csak ez egy hét és nem ottalvós, de a program ugyanaz. Az első négy évük utána úgy telik, hogy egyszerre csak egy tárgyat teljesítenek, vagyis ha mondjuk egy tárgy 3-4 hét, akkor utána vizsgáznak belőle és kezdik a következő tárgyat. Ennek talán az az előnye, hogy csak arra az egy tárgyra kell koncentrálni, így talán egyszerűbb odatenni magad és elsajátítani a tudást csak abból. Az utolsó évben pedig választhatnak, hogy külföldön folytatják a tanulmányaikat, mint erasmus hallgatók, vagy pedig speciális tárgyakat vesznek fel. 

Tehát ilyen Bergen és az oktatás. Amikor már kezdtem elveszteni benne a hitem és a motivációm, mindent visszakaptam. Ezzel az utazással nemcsak a világban léptem egy nagyot, de a tanulmányaimban is, hiszen egy csodálatos, nem is olyan ismeretlen, de új világ tárult elém. Mindezt pedig a tanulásnak köszönhetem. 

 Életem legjobb döntése volt Norvégia!

Sophie ♥ 

2021. szeptember 21.

A bejegyzés trackback címe:

https://sophiestravel.blog.hu/api/trackback/id/tr4816691624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása